انواع کولیک‌ اسب و راه‌های پیشگیری

درمان کولیک اسب

انواع کولیک در اسب

به طور کلی کولیک‌ها در اسب به دو دسته اصلی کاذب و حقیقی تقسیم‌بندی می‌شوند.
کولیک حقیقی منشا آن دستگاه گوارش است و در کولیک کاذب منشا درد خارج از دستگاه گوارش می‌باشد.
به عنوان نمونه ابتلا به سنگ کلیه در اسب موجب بروز علایم درد شده که با توجه به اینکه منشا درد در حفره شکمی قرار دارد علایمی مانند کولیک حقیقی نشان می‌دهد، تشخیص و درمان آن باید توسط دامپزشک طب اسب انجام شود. جیره و مکمل نامناسب و نامتناسب احتمال رخداد ابتلا به سنگ کلیه را افزایش داده، جیره با مقادیر بالای کلسیم و سایر مواد معدنی می‌تواند خطر آفرین بوده، از این رو توصیه می‌شود که استفاده از مکمل‌ها تحت نظر دامپزشک و متخصص تغذیه انجام شود. برای بسیاری از کره‌ها که برای رشد بیشتر به طور نا آگاهانه و نامتعارف از مکمل‌های حاوی عناصر معدنی استفاده می‌کنند در سال‌های بعد در خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند. پس استفاده از مکمل با کیفیت و تحت نظر متخصص بسیار حائز اهمیت است.
هر مشکلی که موجب ایجاد درد در ناحیه حفره شکمی شود ولی خارج از دستگاه گوارش باشد می‌تواند کولیک کاذب را رقم بزند و باعث ایجاد درد در اسب شود.

داروی کولیک اسب

دلایل کولیک اسب

همان طور که گفته شد کولیک حقیقی منشا گوارشی دارد. زخم معده، بیماری‌های انگلی، انسداد روده‌ها، پیچ خوردگی‌ها و … از اصلی‌ترین دلایل کولیک‌های حقیقی هستند که در ادامه به توضیحی مختصر از این عوامل می‌پردازیم:

زخم معده اسب

زخم معده: زخم معده یکی از عواملی است که از بدو تولد کره یعنی در دو هفتگی تا سنین بعدی همواره سلامت اسب را تهدید می‌کند. از مهمترین علایمی که باعث ابتلا به زخم معده در اسب می‌شود، می‌توان به کاهش وزن و کولیک‌های راجعه اشاره کرد. تشخیص قطعی زخم معده تنها با اِندوسکوپی معده میسر است و پس از آن با توجه به گریدبندی زخم درمان باید توسط دامپزشک اسب انجام پذیرد. ابتلا به زخم معده در اسب‌های ورزشی بیشتر دیده می‌شود که این موضوع به جیره غذایی آن‌ها مربوط می‌شود اما این به آن معنا نیست که اسب‌های غیر ورزشی از خطر ابتلا به زخم معده در امان هستند.

پیشگیری از زحم معده اسب

یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از زخم معده تنظیم جیره غذایی و مدیریت صحیح آن است.

جیره‌های کنسانتره‌ای و اسیدی اسب را بیشتر در خطر ابتلا قرار می‌دهند از این رو باید جیره غذایی و حجم استفاده از آن با نظر متخصص تنظیم شود. استفاده بدون دستور دامپزشک و متخصص تغذیه می‌تواند سلامت اسب را تهدید کند. 

نکات در مورد کولیک اسب

علاوه بر این رعایت نکات مدیریتی نیز می‌تواند از راه پیشگیری باشد، از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کنسانتره در وعده‌های غذایی کم حجم استفاده شود.
۲- بلافاصله قبل و بعد از تمرین اسب فعالیت ورزشی نداشته باشد.
۳- علوفه یخ زده و آب سرد در فصول سرد سال در اختیار اسب قرار نداشته باشد.
۴- استفاده از روغن در جیره غذایی می‌تواند کمک کننده باشد.
۵- در کره‌ها فراهم کردن محیط آرام و بدون استرس رخداد ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد.
برای پیشگیری از سایر کولیک‌های حقیقی باید استفاده از داروی ضد انگل، سوهان دندان و جیره غذایی مناسب و تنظیم‌ شده را مورد توجه قرار داد.

ابتدا پست شده است۱۴۰۱-۱۲-۰۹ @ ۱۰:۲۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − نه =